Debata szkolna - jak usprawnić funkcjonowanie gabinetu pielęgniarki?

Funkcjonowanie gabinetu pielęgniarki szkolnej to kwestia, którą chcieli wspólnie usprawnić uczniowie dwóch szkół korzystających ze wspólnego gabinetu. W odpowiedzi na potrzeby uczniów, dwie szkoły ze Starachowic  - Gimnazjum nr 4 im. Polskich Noblistów oraz Szkoła Podstawowa nr 13 im. Kornela Makuszyńskiego  wspólnie zorganizowały debatę na temat: „Usprawnienie funkcjonowania pracy gabinetu pielęgniarki szkolnej poprzez zmianę jego lokalizacji” (18 XI 2013r).

 

 

W debacie udział wzięli dyrektorzy obydwu szkół oraz opiekunowie ich Samorządów Uczniowskich, którzy wspólnie starali się odpowiedzieć na potrzeby i postulaty uczniów. Spotkanie prowadziła opiekunka Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum nr 4  - mgr Renata Jakubiec. Na początku ustalone zostały następujące reguły dyskusji:

·         przedstawiamy się

·         mówimy w swoim imieniu

·         każdy glos jest ważny

·         czas wypowiedzi do 2 minut

·         mówimy na temat

·         mówimy szczerze i otwarcie

·         słuchamy się nawzajem.

 

 

Uczniowie najpierw dyskutowali swoje rekomendacje w małych grupach roboczych, a następnie wypowiadali się na forum. Dyskusja była ożywiona i bardzo owocna.  Pokazała wagę problemu dla uczniów. Potrzebę zmiany lokalizacji gabinetu zgłaszali przede wszystkim uczniowie gimnazjum, którzy dotychczas mieli utrudniony dostęp ponieważ gabinet był zlokalizowany na terenie drugiej szkoły i aby móc skorzystać z pomocy pielęgniarki musieli angażować do pomocy pracowników swojej szkoły, aby ich tam odprowadzili, co było czasochłonne i krępujące.

 

 

Poruszany przez młodzież temat został przez dyrektorów szkół uznany za  istotny i ważny dla prawidłowego funkcjonowania obydwu placówek. W wyniku burzliwej dyskusji  uczniowie wysunęli rekomendacje:

·         Zmiana lokalizacji gabinetu pielęgniarki szkolnej 

- większe pomieszczenie i bliżej przejścia między szkołami.

·         Doposażenie gabinetu, np.: parawany, druga leżanka.

·         Zakup przenośnej apteczki.

·         Wprowadzenie zasady, że uczeń jest z pielęgniarką sam na sam.

·         Zakup (pozyskanie)  wózka inwalidzkiego.

·         Poprawa dyspozycyjności pielęgniarki i ułatwienie kontaktu z nią.

·         Informowanie uczniów o miejscu pobytu pielęgniarki.

·         Kontakt awaryjny 

- przez dzwonek w gabinecie i dzwonek przy drzwiach gimnazjum.

·         Numery telefonów uczniów do dyspozycji pielęgniarki.

 

 

Dyrektorzy szkół zobowiązali się do przemyślenia propozycji  uczniów i podjęli decyzję o zmianie lokalizacji wspólnego gabinetu pielęgniarki szkolnej w czasie ferii zimowych lub wakacji oraz o spełnianiu na bieżąco drobniejszych postulatów z debaty. Debata udała się super!

 

 

W tym momencie, czyli 2 m-ce po debacie widać już jej efekty. Szkoła zakupiła już wózek inwalidzki, który będzie służyć do transportu młodzieży z kontuzjami z hali sportowej do gabinetu pielęgniarki. Pielęgniarka ma już także swój telefon, a numer  jej telefonu jest znany wszystkim uczniom. Dyrekcja planuje remont pomieszczenia, które będzie przygotowane na nowy gabinet w trakcie ferii lub wakacji.