Debata szkolna - jak usprawnić funkcjonowanie gabinetu pielęgniarki?
Funkcjonowanie gabinetu pielęgniarki szkolnej to kwestia, którą chcieli wspólnie usprawnić uczniowie dwóch szkół korzystających ze wspólnego gabinetu. W odpowiedzi na potrzeby uczniów, dwie szkoły ze Starachowic - Gimnazjum nr 4 im. Polskich Noblistów oraz Szkoła Podstawowa nr 13 im. Kornela Makuszyńskiego wspólnie zorganizowały debatę na temat: „Usprawnienie funkcjonowania pracy gabinetu pielęgniarki szkolnej poprzez zmianę jego lokalizacji” (18 XI 2013r).
W debacie udział wzięli dyrektorzy obydwu szkół oraz opiekunowie ich Samorządów Uczniowskich, którzy wspólnie starali się odpowiedzieć na potrzeby i postulaty uczniów. Spotkanie prowadziła opiekunka Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum nr 4 - mgr Renata Jakubiec. Na początku ustalone zostały następujące reguły dyskusji:
· przedstawiamy się
· mówimy w swoim imieniu
· każdy glos jest ważny
· czas wypowiedzi do 2 minut
· mówimy na temat
· mówimy szczerze i otwarcie
· słuchamy się nawzajem.
Uczniowie najpierw dyskutowali swoje rekomendacje w małych grupach roboczych, a następnie wypowiadali się na forum. Dyskusja była ożywiona i bardzo owocna. Pokazała wagę problemu dla uczniów. Potrzebę zmiany lokalizacji gabinetu zgłaszali przede wszystkim uczniowie gimnazjum, którzy dotychczas mieli utrudniony dostęp ponieważ gabinet był zlokalizowany na terenie drugiej szkoły i aby móc skorzystać z pomocy pielęgniarki musieli angażować do pomocy pracowników swojej szkoły, aby ich tam odprowadzili, co było czasochłonne i krępujące.
Poruszany przez młodzież temat został przez dyrektorów szkół uznany za istotny i ważny dla prawidłowego funkcjonowania obydwu placówek. W wyniku burzliwej dyskusji uczniowie wysunęli rekomendacje:
· Zmiana lokalizacji gabinetu pielęgniarki szkolnej
- większe pomieszczenie i bliżej przejścia między szkołami.
· Doposażenie gabinetu, np.: parawany, druga leżanka.
· Zakup przenośnej apteczki.
· Wprowadzenie zasady, że uczeń jest z pielęgniarką sam na sam.
· Zakup (pozyskanie) wózka inwalidzkiego.
· Poprawa dyspozycyjności pielęgniarki i ułatwienie kontaktu z nią.
· Informowanie uczniów o miejscu pobytu pielęgniarki.
· Kontakt awaryjny
- przez dzwonek w gabinecie i dzwonek przy drzwiach gimnazjum.
· Numery telefonów uczniów do dyspozycji pielęgniarki.
Dyrektorzy szkół zobowiązali się do przemyślenia propozycji uczniów i podjęli decyzję o zmianie lokalizacji wspólnego gabinetu pielęgniarki szkolnej w czasie ferii zimowych lub wakacji oraz o spełnianiu na bieżąco drobniejszych postulatów z debaty. Debata udała się super!
W tym momencie, czyli 2 m-ce po debacie widać już jej efekty. Szkoła zakupiła już wózek inwalidzki, który będzie służyć do transportu młodzieży z kontuzjami z hali sportowej do gabinetu pielęgniarki. Pielęgniarka ma już także swój telefon, a numer jej telefonu jest znany wszystkim uczniom. Dyrekcja planuje remont pomieszczenia, które będzie przygotowane na nowy gabinet w trakcie ferii lub wakacji.