Inspiracje

Oto jedenaście przykładów konkretnych działań, w których młodzi ludzie mieli wpływ na decyzje i sprawy, które ich dotyczą - w szkole lub społeczności lokalnej. Prezentujemy nagranie wideo z sesji pt. "Inspiracje. Młodzież ma wpływ - pokazujemy JAK?" z konferencji pt. "Młodzież ma wpływ. Edukacja obywatelska w działaniu" z dn. 07.03.2014:

 

 

 

 

1. Zmiana regulaminu samorządu uczniowskiego

 

Jak uczniowie gimnazjum i podstawówki sami zmienili regulamin samorządu tak, że w rezultacie aktywnych jest teraz nie 5 osób lecz 75! *Zgodnie z ustawą o systemie oświaty (art. 55) regulamin samorządu uczniowskiego powinien być uchwalany co roku przez ogół uczniów (a nie przez nauczycieli). Dyskusja o celach i zadaniach samorządu uczniowskiego daje dzieciom i nastolatkom szansę na ćwiczenie kompetencji społecznych i rozwija motywację do działania - warto to robić co roku! Też możecie skorzystać z projektu edukacyjnego Fundacji Civis Polonus, który pokazuje jak to zrobić: klik

 

Agata Nowek, Renata Kuc
Samorząd uczniowski gimnazjum w Stąporkowie, http://www.gimstap.prv.pl 
Czas na nagraniu: od 2min48’ do 8min55’

 

 

 

 

2. Konsultacje, debata i w rezultacie: zmiana funkcjonowania szkolnego gabinetu pielęgniarki. 

 

Jak to zrobili? Zaangażowali wszystkich zainteresowanych - od uczniów podstawówki i gimnazjum po dyrektorów obu szkół, którzy osobiscie wzieli udział w debacie z uczniami. Dzięki pracy z podziałem na grupy KAŻDY mógł się wypowiedzieć. Dyrektorzy dowiedzieli się wiele o potrzebach i problemach swoich uczniów i wspólnie z nimi opracowali listę zmian, które wprowadzają w życie. Debata pomogła ulepszyć wiele spraw i przyniosła konkretne rozwiązania. Jakie? Nasza relacja jest tutaj: klik


Renata Jakubiec
Gimnazjum nr 4 w Starachowicach  www.gim4starachowice.republika.pl
Czas na nagraniu: od 10min18’ do 15min30’

 

 

 

 

3Trójpodział władzy w szkole: Sejm, Sąd i Rada Szkoły a w niej uczniowie, nauczyciele i rodzice – jak to działa i o czym razem decydują?

 

Dyrektor szkoły, pani Ewa Korulska napisała nam, że w ich sejmie szkolnym posłami są wszyscy – uczniowie, rodzice i nauczyciele. W ciągu 2013 roku Sejm z udziałem zdecydowanej większości uczniów podejmował decyzje w sprawie: telefonów komórkowych na terenie szkoły, długości przerw, podawania przez nauczycieli planu pracy na trymestr, wspólnego użytkowania kuchenki. Jak mówi pani dyrektor: "Chcemy, by uczniowie współdecydowali o wszystkim, co ich dotyczy a nauczyciele zrozumieli, że to ma sens. Uczniowie i nauczyciele szanują zasady wspólnie ustalone, uczniowie zobaczyli, że będąc w większości mają realny wpływ na działania nauczycieli – i swoje własne. Uczą się samodzielności, wzajemnego szacunku, dyskutowania, argumentowania." W planie jest zatwierdzenie przez sejm programu wychowawczego – zbioru zasad – stworzonego przez wszystkich uczniów. Na konferencji o demokratycznym ustroju swojej szkoły, m.in. o ministerstwach, które w niej funkcjonują, opowiadały uczennice, marszełkinie szkolnego sejmu. Więcej szczegółów w ich prezentacji PPT: klik

 

Karolina Wegner - minister informacji, szkolna pani premier, Julia Ziemba
Społeczne Gimnazjum Startowa, http://startowa.edu.pl
Czas na nagraniu: od 16min30’ do 22min30’

 

 

 

 

4. Biblioteka i konsultacje z przedszkolakami - mała rzecz a dużo radości.

 

Dyrektor biblioteki, pani Stanisława Czujka planowała odnowienie placu zabaw, który jest przy bibliotece. Niby nic wielkiego, można szybko kupić farbę i pomalować, ale pani dyrektor postanowiła zaplanować to zadanie w porozumieniu z potencjalnymi "klientami" placu zabaw. Odwiedziła przedszkole i zaproponowała dzieciom, aby narysowały jak plac zabaw powinien wyglądać. W takich konsultacjach dzieciaki wzięły udział z wielką przyjemnością. Rodzice też zainteresowali się odwiedzaniem tego placu zabaw przy bibliotece. Dla nich pani kierownik zaplanowała ławeczki. Sensem konsultacji jest to, aby przy podejmowaniu decyzji wziąć pod uwagę potrzeby i sugestie osób, których sprawa dotyczy.


Pani Stanisława Czujka przeanalizowała rysunki dzieci i zauważyła, że na nich pewien rodzaj huśtawek, którego na jej placu nie było. W odpowiedzi na jej prosbę popartą rysunkami dzieci, wójt gminy zgodził się dokupić takie huśtawki, jakie rysowały dzieci.  Pani kierownik zauważyła też, że na rysunkach dominowały kolory: różowy, niebieski, zielony, czerwony i żółty, więc zamówiła do odmalowania placu zabaw właśnie takie kolory farb, jakie sugerowały dzieci. Odnowiony plac zabaw został oddany do użytku w dzień dziecka, a w imprezie z tej okazji wzięło udział aż 150 osób. Warto było ich pytać o zdanie, bo teraz chętniej odwiedzają miejsce, które współtworzyli. Dzieci miały radość, a przy okazji biblioteka zyskała nowych czytelników wśród rodziców przedszkolaków zaangażowanych w planowanie odnowienia placu.

 

Stanisława Czujka,
Gminna Biblioteka Publiczna w Horodle, Filia Biblioteczna w Strzyżowie http://bibliotekagminyhorodlo.pl
Czas na nagraniu: od 23min10’ do 26min50’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. „Zaprogramuj Dom Kultury” - dwa podejścia do pracy z młodzieżą

 

Wiele zależy od metod pracy, które stosujemy, więc warto je świadomie dobierać do sytuacji i celów. Ta sama metoda może raz pasować a innym razem nie, w zależności od tego, co chcemy osiągnąć.  Zosia i Kasia pokazały zależność między metodą a skutkiem na przykładzie dwóch edycji projektu "Zaprogramuj Dom Kultury" - obie metody miały dobre, choć różne osiągnięcia:
Formuła konkursu - decyzja przez głosowanie. Skutek: pojawienie się rywalizacji, wołaniają się liderzy i przegrani przedsięwzięcia.
Więcej informacji o projekcie: www.poledialogu.org.pl/projekt/mikrolaboratorium-partycypacji
Formuła dochodzenia do wspólnej decyzji przez dyskusję (wypracowywanie konsensusu i włączanie wszystkich). Skutek: rozwijanie umiejętności współpracy i dyskusji. 
Więcej informacji o projekcie: www.poledialogu.org.pl/projekt/zaprogramuj-dom-kultury-2

 

Katarzyna Murawska, Zofia Włodarczyk
Fundacja Pole Dialogu, www.poledialogu.org.pl  
Czas na nagraniu: od 27min35’ do 35min05’. Plik z prezentacją klik

 

 

 

6. Spotkania w formule open-space z dorosłymi i młodzieżą

 

Jak budować fundament pod efektywne działanie młodzieżowej rady? Ania i Marcin pokazali na zdjęciach jak ciekawe mogą być spotkania dzieci i młodzieży z dorosłymi gdy się je dobrze poprowadzi - w przyjaznej przestrzeni i z metodami pracy dopasowanymi do potencjału wszystkich uczestników. Na takim spotkaniu uczennica szóstej klasy szkoły podstawowej potrafiła podpowiedzieć radnym gminnym rozwiązanie problemu z zaniedbywaniem przez mieszkańców rejestracji zwierząt - przez umożliwienie rejestracji przez internet. A na zdjęciu widać jak wyjaśnia przewodniczącemu Rady Gminy problem z funkcjonowaniem boiska przy jej szkole -sądząc po minach słuchaczy, mówiła ciekawie. A pomagała sobie rysując na flipcharcie - kolorowe markery i duży papier bardzo ułatwiają dialog z młodzieżą ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anna i Marcin Skocz
Semper Avanti, www.semperavanti.org 
Czas na nagraniu: od 36min20’ do 43min20’. Plik z prezentacją klik

 

 

 

7. Warsztaty dramowe wzmacniające postawy obywatelskie 
Oto jak odgrywanie scenek i wcielanie się role działało w projekcie Obywatel PRO:

Jak wyglądają takie ćwiczenia możecie zobaczyc na filmiku: klik

 

Agnieszka Buśk
Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA, http://stop-klatka.org.pl  
Czas na nagraniu: od 45min10’ do 51min10’. Plik z prezentacją klik

 

 

 

 

8. Lekcje o Młodzieżowej Radzie Gminy

 

O tym, jak to było w Wąchocku i jakie pomysły z lekcji udało się już w gminie/szkole zrealizować napisaliśmy tutaj
Zachęcamy do bezpłatnego korzystania z tych scenariuszy lekcji i projektów edukacyjnych.
Oto prezentacja Ani z radami jak prowadzić lekcje wg tych scenariuszy: klik

 

Anna Podzielna, Tomek Niedziałek, Małgorzata Banaś
Gmina Wąchock, http://wachock.pl  
Czas na nagraniu: od 52min15’ do 1h1min'

 

 

 

 

9. Wyjątkowa instytucja: Sekretariat ds. Młodzieży Województwa Zachodniopomorskiego

 

Jedyna w Polsce funkcjonująca przy samorządzie województwa instytucja działająca na rzecz aktywizacji młodzieży. Działa od 2 maja 2005 roku. Jest jednostką budżetową, ale nie jest zwykłym urzędem, jest wsparciem dla inicjatyw młodzieżowych. Pani kierownik wspomniała, że inspirująca jest dla nich współpraca z partnerami z państw Skandynawskich, gdzie minister środowiska Szwecji lub Norwegi potrafi przyjść na spotkanie z młodzieżą w swetrze, usiąść na podłodze i podczas nieformalnego warsztatu omawiać ważne kwestie w sposób partnerski i zrozumiały dla młodych. Ciekawe jest też, że w zarządzie grupy ds. młodzieży w międzyrządowej organizacji państw nadbałtyckich jest dwóch przedstawicieli młodzieży, którzy mają równy głos co reprezentancji instytucji państwowych. Prezentacja PPT: klik

 

Więcej informacji o działaniach sekretariatu ds. młodzieży jest na stronach:

Lider zachodniopomorski www
Rada Młodzieży Województwa Zachodniopomorskiego www 
Współpraca w ramach BSSSC (współpraca państw nadbałtyckich) www
www.mlodziez.wzp.pl 
www.facebook.com/sekretariatdsmlodziezy
www.twitter.com/sdsmszczecin

 

Małgorzta Ludwiczek, kierownik
Czas na nagraniu: od 1h02min10’ do 1h12min02'

 

 

 

 

10. Słoneczny Patrol w Złotoryji bez wody - wideo i facebook jako narzędzia akcji społecznej

 

Barbara Zwierzyńska tak napisała o ich akcji: "środek lata, upały dochądzące do 30 stopni... a w 16 tysięcznym miasteczku nie ma gdzie się kąpać. Piękny, poniemiecki, olimpijski basen od kilku lat jest nieczynny (w zimie w wyniku zaniedbań pękło dno), a w Zalewie - dwa sezony temu wyremontowanym i zagospodarowanym kąpielisku miejskim - spuszczono właśnie wodę... Władze tłumaczą, że sanepid, że badania, że bakterie... tylko dlaczego nie załatwiono tego w maju? Młodzież się denerwuje i postanawia działać. Pomysł powstaje po południu, trwają gorączkowe przygotowania, zbieranie rekwizytów, negocjacje z filmowcem, informacja dla mediów, organizowanie fotografów, poszukiwania koła ratunkowego, rekrutacja uczestników itd Na szczęście jest facebook, więc wszystko można zrobić online. Punktualnie o 16:00 następnego dnia nad zalewem spotyka się około 20-30 osób, zaczynamy zdjęcia... " Oto rezultat:

 

 

"Efekt przechodzi najśmielsze oczekiwania. Film ogląda kilka tysięcy osób, pojawia się w większości mediów lokalnych, na fejsbooku ma ponad 40 udostępnień i mnóstwo komentarzy. Następne posiedzenie komisji kultury i oświaty zdominowane jest tym tematem, w prasie pojawiają się wyjaśnienia. Za tydzień zaczyna się napuszczanie wody do zalewu. Czy było warto? Okaże się w tym roku, w czerwcu :) Niezależnie od tego uważamy, że humorem, niestandardową formą, wykorzystując mechanizmy marketingu wirusowego można zdziałać dużo więcej niż protestem, paleniem opon, czy innymi, tymi standardowymi i nudnymi zarazem formami partycypacji publicznej." Prezentacja ze zdjęciami: klik

 

Barbara Zwierzyńska-Doskocz
Stowarzyszenie Nasze RIO, www.facebook.com/NASZE.RIO
Czas na nagraniu: od 1h12min02’ do 1h20min40'

 

 

 

 

11. Czterdzieści jezior w gminie i żadnej czynnej plaży
- młodzieżowa rada to zmienia!

 

Młodzieżowa Rada Miasta Olsztynek zajęła się problemem, którego nikt nie rozwiązał przez kilkanaście lat: brak funkcjonującej plaży. Zorganizowali debatę z mieszkańcami, następnie dwie akcje społecznego sprzątania plaży i ścieżki przy jeziorze. Pod koniec roku złożyli wnioski do budżetu gminy na 2014r. W wyniku działań Młodzieżowej Rady radni miejscy i Burmistrz Olsztynka przeznaczyli 50.000 zł  na odbudowę plaży i inwestycja będzie realizowana.

Więcej szczegółów możecie przeczytać w informacji od Młodzieżowej Rady Miasta Olsztynka klik 
A oto prezentacja ze zdjęciami z tych działań: klik

 

Maciej Czepe, Łukasz Han
Młodzieżowa Rada Miasta Olsztynka
Czas na nagraniu: od 1h22min20’ do 1h26min05'

 

 

 

12. Zaproszenie do współpracy: Inicjatywa RAZEM '89
Błażej wyjaśnił: tworzymy Inicjatywę  RAZEM’89 - otwartą platformę działania, do której zapraszamy wszystkich, którzy chcą włączyć się w obchody dwudziestej piątej rocznicy przemian 1989 roku. W 2014 roku świętujemy 25. rocznicę zwycięstwa „Solidarności” w wyborach 4 czerwca i wielkiego przełomu roku 1989.  Zróbmy to razem – aktywnie, sensownie, twórczo, radośnie, ale i krytycznie! Prezentacja PPT: klik

Błażej Papiernik, Inicjatywa Razem '89 http://razem89.pl/
Czas na nagraniu: od 1h26min40’ do 1h31min33'

 

 

 

13. Zaproszenie do Akcji Masz Głos, Masz Wybór
Rejestrując się do udziału w akcji do 13 kwietnia 2014r. macie szanse na otrzymanie rozszerzonego wsparcia - szkoleń i warsztatów, bliskiej współpracy z koordynatorami i ich wizyt. A z poradników dostępnych na stronie akcji korzystać możecie zawsze.


Iwona Ciećwierz, Szkoła Liderów,
Akcja Masz Głos, Masz Wybór www.maszglos.pl
Czas na nagraniu: od 1h31min40’ do 1h37min50'