Konkluzje z warsztatu o młodzieżowych radach

 

Oto konkluzje wypracowane przez ponad 30 osób, głównie przedstawicieli młodzieżowych rad gmin i miast oraz urzędników. Udział wzięły zarówno osoby dopiero rozpoczynające działalność, jak i reprezentujące rady silnie zakorzenione w swojej społeczności lokalnej.
 

Głównym celem warsztatu było wypracowanie rekomendacji, by przygotować młodzieżowe rady do konsultowania istotnych decyzji politycznych, które wpływają na życie młodych ludzi w społeczności lokalnej.

 

Opisując proces tworzenia, lobbowania i wdrażania w życie pomysłów młodzieżowych radnych podzieliśmy go na cztery etapy. Każda z grup pracowała nad opisaniem poszczególnego etapu.

 

 

Etap 1 – Jakie są obszary zainteresowania MR? Jakie sprawy są interesujące, w jakich sprawach Rada może się wypowiadać? Przykłady:

 
  • rozkład jazdy autobusów;
  • program współpracy z organizacjami pozarządowymi;
  • granty na działania młodzieży;
  • opiniowanie decyzji władz w zakresie: kryteriów przyznawania stypendiów, warunków korzystania ze szkolnych sal sportowych;
  • kalendarz imprez sportowych, kulturalnych;
  • realizacja inwestycji gminnych;
  • sprawy oświatowe (likwidacja szkół, godziny lekcji);
  • budżet obywatelski (udział i tworzenie regulaminów);
  • współpraca międzynarodowa (np. projekty młodzieżowe z miastami partnerskimi);
  • strategie gminne, np. promocji, rozwoju, etc.;
  • wydatkowanie środków przeznaczonych na profilaktykę uzależnień.
  • itd!

 

 

Etap 2 – W jaki sposób konstruować argumenty na poparcie swoich działań?

Jak konstruować postulaty?

 

  • podpierać się wynikami debat, konsultacji, ankiet;
  • nawiązywać do raportów, lokalnych strategii i dokumentów;
  • świadomie szacować koszty finansowe i konsekwencje prawne proponowanych działań;
  • szukać sojuszników i wsparcia (wiedzy, doświadczenia) od lokalnych autorytetów w danej dziedzinie i organizacji pozarządowych;
  • dbać o realność i konkretność proponowanych rozwiązań;
  • unikać postawy roszczeniowej, raczej szukać kompromisu;
  • wspierać się dobrymi praktykami z innych gmin;]
  • na bieżąco podsumowywać swoje działania i informować opinii publicznej.

 

 

Etap 3 – Jak przekonać lokalne władze do poparcia inicjatywy młodzieżowej rady?

 

  • zbieranie podpisów w formie petycji;

  • bezpośrednie i regularne spotkania z władzami i odpowiednimi instytucjami;

  • dopilnowanie obietnic władz (np. wpisanie do budżetu, zrobienie analizy);

  • wniosek o dostęp do informacji publicznej;

  • budowanie koalicji i zawieranie partnerstw;

  • współpraca z mediami.

 

 

Etap 4 - Jak zapewnić ciągłość pracy rady i realizację projektów wykraczających poza jedną kadencję?

 

  • rola opiekuna młodzieżowej rady;
  • okres przejściowy „starej i nowej kadencji” (czas wspólnej pracy)
  • szkolenie wprowadzające
  • dokładne sprawozdanie z działań poprzedniej kadencji
  • kompletna dokumentacja działań
  • współpraca z samorządami uczniowskimi
  • kalendarz corocznych – stałych działań
  • „Rada Seniorów” itp. ciało doradcze zrzeszające radnych poprzednich kadencji
  • stała komunikacja z osobami z poprzednich kadencji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Warsztat trwał 2 godziny i był organizowany podczas konferencji pt. "Młodzież ma wpływ. Edukacja obywatelska w działaniu" w dn. 07.03.2014r. Warsztat prowadzili:

Kuba Radzewicz - Fundacja Civis Polonus/Polska Rada Organizacji Młodzieżowych,

Adam Grzegrzółka - warszawski samorządowiec, były wiceburmistrz i burmistrz dzielnicy, trener związany ze stowarzyszeniem Szkoła Liderów.

 


 

Opracowanie: Kuba Radzewicz
Zdjęcia: Krzysztof Pacholak
Pobierz treść w PDF: