Konkluzje z warsztatu o młodzieżowych radach
Oto konkluzje wypracowane przez ponad 30 osób, głównie przedstawicieli młodzieżowych rad gmin i miast oraz urzędników. Udział wzięły zarówno osoby dopiero rozpoczynające działalność, jak i reprezentujące rady silnie zakorzenione w swojej społeczności lokalnej.
Opisując proces tworzenia, lobbowania i wdrażania w życie pomysłów młodzieżowych radnych podzieliśmy go na cztery etapy. Każda z grup pracowała nad opisaniem poszczególnego etapu.
Etap 1 – Jakie są obszary zainteresowania MR? Jakie sprawy są interesujące, w jakich sprawach Rada może się wypowiadać? Przykłady:
- rozkład jazdy autobusów;
- program współpracy z organizacjami pozarządowymi;
- granty na działania młodzieży;
- opiniowanie decyzji władz w zakresie: kryteriów przyznawania stypendiów, warunków korzystania ze szkolnych sal sportowych;
- kalendarz imprez sportowych, kulturalnych;
- realizacja inwestycji gminnych;
- sprawy oświatowe (likwidacja szkół, godziny lekcji);
- budżet obywatelski (udział i tworzenie regulaminów);
- współpraca międzynarodowa (np. projekty młodzieżowe z miastami partnerskimi);
- strategie gminne, np. promocji, rozwoju, etc.;
- wydatkowanie środków przeznaczonych na profilaktykę uzależnień.
- itd!
Etap 2 – W jaki sposób konstruować argumenty na poparcie swoich działań?
Jak konstruować postulaty?
- podpierać się wynikami debat, konsultacji, ankiet;
- nawiązywać do raportów, lokalnych strategii i dokumentów;
- świadomie szacować koszty finansowe i konsekwencje prawne proponowanych działań;
- szukać sojuszników i wsparcia (wiedzy, doświadczenia) od lokalnych autorytetów w danej dziedzinie i organizacji pozarządowych;
- dbać o realność i konkretność proponowanych rozwiązań;
- unikać postawy roszczeniowej, raczej szukać kompromisu;
- wspierać się dobrymi praktykami z innych gmin;]
- na bieżąco podsumowywać swoje działania i informować opinii publicznej.
Etap 3 – Jak przekonać lokalne władze do poparcia inicjatywy młodzieżowej rady?
-
zbieranie podpisów w formie petycji;
-
bezpośrednie i regularne spotkania z władzami i odpowiednimi instytucjami;
-
dopilnowanie obietnic władz (np. wpisanie do budżetu, zrobienie analizy);
-
wniosek o dostęp do informacji publicznej;
-
budowanie koalicji i zawieranie partnerstw;
-
współpraca z mediami.
Etap 4 - Jak zapewnić ciągłość pracy rady i realizację projektów wykraczających poza jedną kadencję?
- rola opiekuna młodzieżowej rady;
- okres przejściowy „starej i nowej kadencji” (czas wspólnej pracy)
- szkolenie wprowadzające
- dokładne sprawozdanie z działań poprzedniej kadencji
- kompletna dokumentacja działań
- współpraca z samorządami uczniowskimi
- kalendarz corocznych – stałych działań
- „Rada Seniorów” itp. ciało doradcze zrzeszające radnych poprzednich kadencji
- stała komunikacja z osobami z poprzednich kadencji.
Warsztat trwał 2 godziny i był organizowany podczas konferencji pt. "Młodzież ma wpływ. Edukacja obywatelska w działaniu" w dn. 07.03.2014r. Warsztat prowadzili:
Kuba Radzewicz - Fundacja Civis Polonus/Polska Rada Organizacji Młodzieżowych,
Adam Grzegrzółka - warszawski samorządowiec, były wiceburmistrz i burmistrz dzielnicy, trener związany ze stowarzyszeniem Szkoła Liderów.
Opracowanie: Kuba Radzewicz
Zdjęcia: Krzysztof Pacholak
Pobierz treść w PDF: