Szkolenie: By samorząd uczniowski nie był atrapą…

"Samorząd to nie tylko wybrana w wyborach reprezentacja, ale cała społeczność uczniów" – przypominała Ania Podzielna, radna Młodzieżowej Rady Miasta Wąchock, uczestniczka dwudniowego szkolenia organizowanego 3-4 X przez Fundację Civis Polonus w ramach projektu Młodzież ma wpływ.

 

Dyrektorzy szkół, nauczyciele, przedstawiciele władz i reprezentanci młodzieży z sześciu gmin (Adamów, Głogów Małopolski, Józefów nad Wisłą, Starachowice, Stąporków i Wąchock) dyskutowali w podwarszawskim Serocku o możliwościach włączania młodych ludzi do procesów podejmowania decyzji w szkołach i społecznościach lokalnych.

 

80 uczestników, przy wsparciu trenerów wymieniało doświadczenia m.in. w przeprowadzaniu wyborów do samorządów szkolnych oraz organizowaniu szkolnych i gminnych debat i konsultacji z udziałem młodzieży. Jednak, jak słusznie zauważyła prezes Fundacji  Olga Napiątek: „Umiejętności to nie to, co się wie, ale to, co się robi” dlatego w czasie szkolenia nie mogło zabraknąć czasu na praktykę. Uczestnicy mieli szansę sprawdzenia się w symulacji konsultacji kalendarza imprez gminnych oraz w debacie pt. „Samorząd uczniowski atrapa czy reprezentacja?” i na podstawie tych doświadczeń wyciągali własne wnioski co jest ważne w organizacji konsultacji i debat.

 

Drugiego dnia szkolenia o swoich doświadczeniach opowiadała Anna Kordasiewicz z Fundacji Pole Dialogu. Następnie Kuba Radzewicz, przy wsparciu Karoliny Wysockiej i Kasi Karwackiej, w dyskusji "Jak pracować z młodzieżą?" dał ochotnikom z publiczności szansę aby dosłownie wspiąć się po drabinie sukcesu w pracy z młodymi ludźmi. Drabina symbolizowała różne poziomy współpracy, od manipulacji, przez informowanie, konsultowanie do współdecydowania. Michał Iwan, radny Młodzieżowej Rady Gminy Piaseczno zachęcał do rozmów z młodymi ludźmi opartych o partnerskie podejście: "Najlepiej mówić prosto i otwarcie. Pamiętam, jak pierwszy raz spotkaliśmy na szkoleniu Karolinę z Fundacji i od razu zaproponowała, żeby mówić do niej po imieniu. To było dla nas coś nowego!".

 

Omówiono działania już zrealizowane w ramach projektu –np. lekcje nt samorządu uczniowskiego prowadzone w oparciu o scenariusze, które pozwalają zaangażować uczniów w dyskusję i pracę w grupach. Planowano także działania na przyszłe miesiące m.in. regularne, comiesięczne spotkania uczniów i dyrekcji szkoły oraz wójta/burmistrza i młodzieżowej rady; debaty szkolne i gminne z młodzieżą; konsultowanie regulaminów działania samorządu uczniowskiego by zaangażować wszystkich uczniów w dyskusję o celach i potrzebach; wszystko to na tle malowniczej scenerii Serocka, nad Zalewem Zegrzyńskim.