O zawodzie pracownika młodzieżowego

 

"Z mojego punktu widzenia najważniejszym zadaniem pracownika młodzieżowego jest nawiązanie dobrego kontaktu z młodymi ludźmi, stworzenie im przestrzeni, w której będą mieli możliwość uwierzenia w siebie, upodmiotowienie ich, postawienie w sytuacji równorzędnego partnera w dialogu. To wszystko rodzi bardzo duże szanse, że w przyszłości dana osoba stanie się aktywnym obywatelem, świadomym swoich praw i obowiązków."  - pisze Kuba Radzewicz w artykule wyjaśniającym kontekst zawodu o nazwie "pracownik młodzieżowy".

 

Czytamy, że: w różnych krajach funkcja pracownika młodzieżowego różni się od siebie, jednak podstawowe założenia są spójne: to osoba wspierająca działalność młodzieży w sposób długofalowy i zaplanowany, w oparciu o potrzeby młodych ludzi. Najczęściej stosowane są aktywizujące metody edukacji pozaformalnej, różnego rodzaju symulacje, odgrywanie ról, praca metodą projektu itp. Poprzez organizowanie działań dla siebie, na rzecz swoich rówieśników czy społeczności lokalnej pracownik młodzieżowy stara się sprawić, że młodzi ludzie uwierzą w swoje zdolności, odkryją swoje pasje i zainteresowania, nauczą się brania odpowiedzialności nie tylko za siebie, ale za otaczający ich świat. W takim procesie istnieje bardzo dużo szansa na rozwój postaw i umiejętności obywatelskich, które mogą stanowić uzupełnienie wiedzy przekazywanej przez szkołę.

 

Młodzi ludzie mogą nauczyć się tak uniwersalnych kompetencji społecznych, jak: praca w grupie, komunikacja w grupie, planowanie działań i ustalanie celów, analiza potrzeb i zasobów środowiska lokalnego. Najbardziej uniwersalne zasady pracy, które wydają się obowiązywać bez względu na tło kulturowe to: angażowanie młodych ludzi w cały proces edukacyjny (na etapie diagnozowania potrzeb, planowania, implementacji i ewaluacji), pozostawienie możliwości wyboru zakresu zaangażowania się, przekraczanie istniejących granic w relacji dorosły-młody, gotowość do oddania części swojej władzy i zmiany swojego poglądu oraz realna otwartość na inicjatywy i opinie drugiej strony.

 

Polecamy artykuł Kuby Radzewicza:
http://kulturaenter.pl/praca-z-mlodzieza-w-polsce/2013/11/